Na vysvětlenou… lidi v Izraeli

Aneb koho všechno tu můžete potkat:

1) první skupinu tvoří Židé (samozřejmě). Jenže to není až tak úplně jednoduché, protože sami o sobě tvoří víc skupin. Nebudu zacházet do detailů, protože by se na to dala zpracovat diplomová práce a zjednoduším to na rozdělení do dvou skupin:

a) Ultra-ortodoxní. To jsou ti pánové, co mají černý klobouky, pejzy, plnovousy a jsou navlečení v černých hadrech za jakéhokoli počasí. Ženské protějšky mají (pokud jsou vdané) paruku nebo klobouk či šátek, volnou košili (zapnutou až ke krku samozřejmě) a prapodivnou sukni, která je dělá tlustý, starý a asexuální. Jsou fanaticky věřící. Některé busy jsou rozděleny tak, že ženy můžou být jen v zadní části (musí i nastupovat zadními dveřmi, přední části busu se nesmí ani dotknout), nesmíte na ně promluvit, nic… Ženský musí do práce, aby pánové mohli zůstat doma a studovat Tóru. Z mého úhlu pohledu jsou to magoři, kterým se snažím vyhýbat z mnoha důvodů.

Obrázek

b) sekulární židé. To jsou židé, jak jsem si je představovala. Maji svoji víru, kterou dodržují, světí svátky, dodržují stanovená pravidla a nosí „šábes dekly“ na vrcholku hlavy (vždy nebo čas od času – např. v Synagoze). Prostě (většinou silně) věřící lidé, ale normální. Dokonce jsem mezi nimi našla i pár ateistů – jsou to oficiálně Židé, protože se narodili židovské matce, ale nevěří v žádného boha. Pro mě jedno z největších překvapení tady… netušila jsem, že existují Židé-ateisté. 😀 Mezi sekulárními Židy mám nejvíc přátel.

2) Arabové. Ani tady to není jednoduché, protože Arab nerovná se muslim! Arabové tu jsou křesťané, muslimové a asi i Židé (ale žádného Araba-žida jsem nepotkala). Arabští muslimové se se mnou (z určitě pochopitelných důvodů) nebaví… ale arabských křesťanů je tu hodně a s těma se docela kamarádím. Jak je poznáte? Holky na první pohled. Jsou krásné jako všechny arabky, ale oblékají a líčí se v západním stylu. Mám spolužačku (arabskou křesťanku), která běžně na hodiny chodí v minišatech, s výstřihem, nalíčená jak já na párty (i víc)… Jsou prostě uvolnění. Neřeší víru – jako jsem u křesťanů většinou zvyklá a prostě žijou západním stylem života. Přesto si s nimi rozumím nejmíň… náhoda? 😀

3) Drúzové. Drúzové jsou zvláštní skupina. Na světě jich je asi 1 milion (a já mám mezi nimi několik kamarádů, což mě těší). Jsou věrni svoji půdě, takže přijmou národnost státu, na kterém je jejich území. Takže máte syrské drúzy, izraelské drúzy, libankonské atd. (akorát 2 drúzské vesnice na Golanských výšinách nepřijaly izraelské občanství vzhledem k nejistotě komu budou Golanské výšiny nakonec patřit). Jsou to Arabové, ale často mají zelené nebo modré oči (říká se, že kvůli období francouzské kolonizace…). Jejich víra je z velké části tajná, podobná islámu, ale s vírou v reinkarnaci. A i drúzové se rozdělují na ultra-ortodoxní a sekulární… tak nebo onak, drúzové se mohou brát jen mezi sebou. A světe div se, mezi drúzy tu mám nejlepší kamarády…

4) Křesťané obecně. Krom arabských křesťanů tu s nimi vůbec nejsem ve styku… ale jsou tu 😀

5) Pohan. Se svými kamarády jsme se shodli, že jsem s největší pravděpodobností jediný pohan v téhle zemi… ještěže jsem zvyklá být divná 😀 😀 K mému velkému údivu (dokonce obrovskému údivu) mě tu všichni berou. Ještě se mi nestalo, že kdybych tu někomu řekla, že jsem pohan, aby s tím měl problém. Jsou překvapení, nikdy o tom neslyšeli, připadám jim jako cvok… takže skoro to samé jako v ČR.

(6) Speciální skupinu tu (minimálně pro mě) tvoří mezinárodní studenti. Z 90 % Američané. A k mému údivu (taky jste si všimli, že se divím kde čemu? Očividně můj koníček! 😀 ) po ultra-ortodoxních Židech moje nejméně oblíbená skupina. Charakteristické znaky: přetvářka, neupřímnost, nedůvěra, pomluvy a povrchnost.

Shrnuto a podtrženo, kamarády bych si tu vybírala mezi sekulárními židy, drúzy a muslimy. Nicméně je to spíše teoretický koment, protože v téhle zemi skutečně není možné pouhé přátelství mezi různými pohlavími. Což je pro mě trochu problém, protože jsem zvyklá mít hlavně kamarády kluky a holky mě tu moc nemusí (blondýna z Evropy).

Nějaké dotazy či nejasnosti? Ptejte se 🙂

Vaše Válečná Zpravodajkyně 🙂

2 komentáře u „Na vysvětlenou… lidi v Izraeli

  1. Zajímavé. Nejméně probádané máte křesťany. V teto skupině jsou také obrovské rozdíly v přístupu k Bohu.
    Doporučuji k prozkoumání. 🙂

Napsat komentář