Hebrejština

Než jsem sem odjela, tak můj profesor trval na tom, že se musím zapsat na hodiny hebrejštiny…. díky bohům mám aspoň poslední zbytky rozumu a takovou blbost jsem neudělala (na rozdíl od 90 % mých spolužáků, kteří denně brečí kvůli hebrejštině). Sice nepřečtu ani písmeno a když ze srandy beru svým izraelským kamarádům poznámky, tak je zásadně „čtu“ vzhůru nohama, ale mám podstatně víc času, než moji ostatní mezinárodní spolužáci…. a světe div se… dorozumím se líp, než oni, přestože mají hodinu hebrejštiny každý den. Proč? Učí mě místní. Nic nepřečtu a nevím jak se co píše, ale moje slovní zásoba není nejhorší.

A protože mám velice dlouhé a velice pomalé vedení, tak vás začnu připravovat na to, že mi nebudete po mém návratu chvíli rozumět, protože těch pár hebrejských slovíček, co znám, jsem natolik upevnila v mé hlavě, že je používám i když mluvím česky… a hodlám v tom pokračovat i po návratu.

Tady je těch pár, co umím… až si vzpomenu na další, nebo pokud se nová naučím, doplním 😛

Ma = Co? (já běžně vyslovuju dětským hláskem: „Maaaaa?“ – což každého rozesměje)

Shalom = Dobrý den, ahoj

Boker Tov = Dobré ráno

Laila Tov = Dobrou noc

Toda = Děkuji

Toda Raba = Moc děkuji

Bevakaša (nebo jen vakaša, případně slengově bekev) = prosím

Beteavon = dobrou chuť

Aba = otec

Imma = matka

Slicha = promiňte

Yala (Jala) = no taak (ve smyslu třeba „no tak poooojď“ – původně z arabštiny)

Manišma, Mašlo-mech nebo Makore = jak se máš? (my Češi si užíváme na každého volat „Shalom, makore!“)

Bihat slacha = hodně štěstí

Lo = Ne

Ken = Ano

Kenvelo = Ano nebo ne

Lama = proč?

Besada = fajn

Sababa = v pohodě (cool)

Tov = dobrý

Mazel Tov = všechno nejlepší (gratuluju)

Jafa = krásný

Slicha = promiňte

Rega = vteřinku, strpení

Le chaim = na život ve smyslu našeho na zdraví

Chaim = život

Atachana ahabana = příští zástávka…

Any = já

Be met? = vážně?

Shalom, shalom, alta voli bachalom = ahoj, ahoj, nechoď mi do snů

Shalom, shalom, tavoli bachalom = ahoj, ahoj, přijď do mých snů

Bo = pojď sem

Šovava = uličnice

Any mitz ta eret = omlouvám se

Ta cha jech = úsměv

Kusyt = nádherná

Kova = proto

Ta vinšicha = hodně pus

Litraot = brzy nashledanou

Ulaj = možná

Al ty-je kanaj = nežárli

Gever = pravý muž

Šalalecha = někdo se ptá

vodka = vodka 😀 😀 😀

 

A přidávám i to maličko, co jsem se naučila arabsky:

Šu = Co?

Šu o lit = co říkáš?

Ana asfi = omlouvám se

Marhaba = ahoj

Kif ha lek = jak se máš?

Ana mapsut (mapsuta) = mám se dobře

saha = na zdraví (přípitek)

žamil = skvělý

Ana mažnun/y = jsem blázen

A = ano

La = ne

Et Hak = úsměv

Šu ismak? = jak se jmenuješ

Šukran = děkuji

Šokran = prosím

Mala unit = uličnice

Vodka = vodka

3 komentáře u „Hebrejština

    • Já mám čtenáře?? Ho hoooou! Nemít ledvinový záchvat, tak to dnes oslavím 😀 Díky 🙂 Co by tě zajímalo? Já jsem v Izraeli potřetí, tentokrát na půl roku… má oblíbená země 😛

  1. tak nehledám nic konkrétního…prostě ten národ obdivuju, jak je houževnatej a umí se vypořádat s tím, jak po nich všichni jdou…a navíc jsou chytří a kreativní…
    takže si rád přečtu nějaký pozitivní názor, nebo takové reálné postřehy z běžného života, jako tu máš ty…
    Serža

Napsat komentář